dilluns, 7 de desembre del 2015

Pla TIC i Pla TAC

El Pla TAC (Pla de Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement) és un instrument integrat en el PEC, per formalitzar la governança de la tecnologia en el marc de l'autonomia de centre i del Projecte Educatiu amb els objectius d'incidir en una millora dels resultats escolars de l'alumnat així com en la competència professional del professorat i aconseguir una optimització dels recursos tecnològics disponibles al centre.

La finalitat principal d’aquest Pla és el foment i la integració de les TIC perquè siguin una part fonamental de l’ensenyament - aprenentatge. És un recurs que es posa en mans del professorat per potenciar l’ús de les tecnologies com una eina més dins de l’escola.

En el Pla TAC es recullen les característiques actuals del centre en relació a les TAC, es defineixen els objectius i es planifiquen les actuacions que es duran a terme pel que fa als aspectes organitzatius, didàcticopedagògics i curriculars.
El Pla TAC és un procés desenvolupat en fases diferents que permet, a partir d'una diagnosi, tenir una visió de conjunt pel que fa a les TAC al centre en el moment actual, així com el punts forts i febles que permet prendre decisions estratègiques i temporalitzades per anar progressant cap als objectius marcats.


El document marc de referència pel que fa al Pla TAC de centre es va publicar a la col·lecció TAC el 2010. Serà revisat el 2013 amb la substitució dels temes de la diagnosi.

Per facilitar la realització del Pla TAC, el Departament d'Ensenyament posa a disposició dels centres educatius l'aplicació informàtica Pla TAC. L'accés a l’aplicació es realitza per part de la direcció del centre amb usuari ATRI en el cas dels centres públics. En el cas dels centres municipals i concertats la gestió de l'usuari i contrasenya s'ha de realitzar mitjançant el sistema GUAC.

Per realitzar i implementar el Pla TAC s’han de tenir en compte diferents fases:
- Definir la visió del centre sobre les TAC, seguint el PEC, la normativa vigent i per a un termini temporal concret.
- Diagnosticar la maduresa digital del centre.
- Definir els objectius.
- Planificar les prioritats.
- Identificar els recursos necessaris.
- Assignar tasques i responsabilitats als diferents actors.
- Aplicar el Pla
- Avaluar el procés i establiment de nous objectius.

Per tant, podem dir que les principals diferències entre el Pla TIC i el Pla TAC són que el primer fa referència a la implementació de les TIC al centre, com a nou recurs, nova metodologia. En canvi, el pla TAC, fa referència directe al que s’introduirà realment, essent conscients del que saben i d'on parteixen, per així definir exactament el que volen aconseguir.
El Concepte TIC és molt ample, ja que pot anar des de l’ús dels ordinadors per part dels docents fins a l'ús el telèfon mòbil per fer activitats. En canvi, les TAC són les estratègies d’aprenentatge dels avantatges de les TIC. Aleshores, dins el món de l’educació és més correcte parlar de les TAC.

Fonts consultades:
- http://xtec.gencat.cat/ca/centres/projeducatiu/platac/
- https://sites.google.com/a/xtec.cat/seminaris-tac/curs-2012-2013/sessio-3/que-es-el-pla-tac

- http://aprenemambnousmitjans.blogspot.com.es/2014/11/pla-tic-i-pla-tac-diferencies.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada