Durant el que queda de transcurs d'aquesta
assignatura, hem de realitzar un material didàctic multimèdia però, abans de la
seva realització és important tenir en compte quines finalitats té i per
descobrir-ho, crearem el que s'anomena eina
d’avaluació de materials didàctics multimèdia. Un formulari cerat
per portar a terme una avaluació "universalitzada" de materials
hipermèdia, per la qual cosa intenta ser el més general possible i,assolir al
màxim les especificitats del mateix i les seves potencialitats.
Aquesta avaluació té com a finalitat millorar
i adequar els materials multimèdia en la major mesura possible, i servirà com a
base per a la presa de decisions amb la finalitat d'optimitzar i obtenir un
producte de qualitat.
IDENTIFICACIÓ
I CATALOGACIÓ
Títol del material: "La abeja Buba"
Enllaç: http://www.ramonlaporta.es/jocsonline/La%20abeja%20Buba.swf
Autor: Ana Cano Forrat
Matèria i àmbit: Vàries matèries
Breu introducció al mateix: "La
abeja Buba" és un
paquet interactiu de jocs didàctics dirigit a alumnes de segons cicle
d'educació infantil. Amb la finalitat de crear un recurs digital per a alumnes
de tres anys ja que, els recursos existents per a aquesta edat són molt
escassos o no són adequats.
Format: Contingut
digital
Idioma: Castellà
Destinataris: segon cicle d'Educació
Infantil (3 anys)
Orientació didàctica:
Els objectius plantejats es refereixen a vàries
àrees de coneixement a causa de la franja d'edat a la qual va dirigit el joc.
Tot i això, les àrees es relacionen totes amb el "Medi físic, natural,
social i cultural" amb els següents objectius:
- · Iniciar-se en les habilitats numèriques bàsiques, la noció de quantitat i la noció d'ordre.
- · Actuar cada vegada més, de forma autònoma en les seves activitats més habituals, amb la finalitat d'adquirir progressivament seguretat afectiva i emocional per desenvolupar les seves capacitats d'iniciativa i autoconfiança.
- · Identificar algunes de les propietats més significatives dels elements del seu entorn immediat establint relacions qualitatives i quantitatives entre elles.
Llicència: Creative
Commons CC ES
OBJECTIUS
Abans de procedir a l’anàlisi a fons del
material (incloent les dimensions que s’han d’incloure en qualsevol eina
d’avaluació), convé conèixer els objectius del material, entenent com a tals el
seu ús i les competències conceptuals,procedimentals i actitudinals que intenta
ajudar a assolir. Per tant, els mateixos estaran dividits en els objectius
generals de resposta simple (Sí/No) i en la delimitació dels objectius
específics que promourà la utilització d’aquest element d’aprenentatge.
Objectius
generals
|
Objectiu destinat a:
|
SÍ
|
NO
|
|
·
Reforçar els conceptes
|
X
|
|
|
·
Millorar les estratègies d'aprenentatge
|
X
|
|
|
·
Assolir noves destreses (procediments)
|
X
|
|
|
·
Motivar l'alumne
|
X
|
|
|
·
Que l'alumne reforci la comunicació
|
|
X
|
|
·
Entretenir
|
X
|
|
|
·
Millorar les habilitats digitals (TIC)
|
X
|
|
|
Propostes i suggeriments:
|
||
ANÀLISI
DEL MATERIAL
Per a fer una correcta anàlisi del
material, ens veiem obligats a incloure totes les dimensions necessàries per a
que sigui així (tècnica - estètica, pedagògica - funcional i d’anàlisi de
continguts).Es valoraran els diferents aspectes marcant amb una X SÍ o NO.
Aspectes
tècnics i de disseny
a)
Aparença
|
|
SÍ
|
NO
|
|
·
La interfície és visualment agradable?
|
X
|
|
|
·
El material presenta algun tret
innovador?
|
|
X
|
|
·
Hi ha bona relació entre text/multimèdia
|
X
|
|
|
·
Els elements visuals presenten qualitat?
|
X
|
|
|
· Existeix un bon contrast entre els
diferents elements multimèdia del material?
|
X
|
|
|
·
La llegibilitat del text que incorpora
el material és adequada?
|
X
|
|
|
Propostes i suggeriments:
El material no és innovador per és suficientment atractiu per cridar
l'atenció dels infants.
|
||
b)
Elements multimèdia (so, imatge i vídeo)
|
|
SÍ
|
NO
|
|
·
Els elements són motivadors?
|
X
|
|
|
·
S'han incorporat vídeos?
|
|
X
|
|
·
S'ha incorporat àudio?
|
X
|
|
|
·
És pertinent la incorporació de l'àudio?
|
X
|
|
|
·
Les imatges utilitzades són les
adequades?
|
X
|
|
|
·
Existeix qualitat tècnica en els
elements multimèdia utilitzats?
|
X
|
|
|
Propostes i suggeriments:
|
||
c) Interactivitat
|
|
SÍ
|
NO
|
|
· El material permet una mobilitat entre
els diferents apartats de manera fàcil?
|
X
|
|
|
·
Existeixen botons i menús que faciliten
la navegació?
|
X
|
|
|
·
Existeixen opcions per a continuar o
finalitzar?
|
X
|
|
|
· Els enllaços es distingeixen de la resta
en base al color o a alguna altra característica?
|
X
|
|
|
·
Els enllaços estan actius?
|
X
|
|
|
Propostes i suggeriments:
|
||
Aspectes
pedagògics i funcionals
a)
Aspectes funcionals
|
|
SÍ
|
NO
|
|
·
El material fomenta la participació?
|
X
|
|
|
·
Afavoreix el control de l'aprenentatge?
|
X
|
|
|
·
Es tracta d'un recurs adaptatiu?
|
X
|
|
|
·
Es tracta d'un recurs flexible?
|
X
|
|
|
·
Es tracta d'un recurs de fàcil ús?
|
X
|
|
|
·
Existeix possibilitat de feedback i
retroalimentacions?
|
X
|
|
|
·
Permet ser actualitzat de manera ràpida
i fàcil?
|
X
|
|
|
·
Proposa exercicis d'aprenentatge?
|
X
|
|
|
·
Proposa exercicis d'avaluació?
|
X
|
|
|
·
Incorpora material complementari?
|
|
X
|
|
·
Delimita clarament els rols de treball?
|
X
|
|
|
Propostes i suggeriments: Les mateixes activitats poden ser utilitzades com activitats d'aprenentatge
o com activitats d'avaluació.
|
||
b) Aspectes pedagògics i/o socials
|
|
SÍ
|
NO
|
|
·
Incita a l'autoaprenentatge?
|
X
|
|
|
·
Estimula processos creatius??
|
|
X
|
|
·
Utilitza una terminologia adequada?
|
X
|
|
|
·
Planteja tant tasques obertes com
guiades?
|
|
X
|
|
·
És original i planteja dubtes a resoldre?
|
X
|
|
|
·
Ajuda a l'aprenentatge per error?
|
X
|
|
|
· Existeix ajuda constant en el material
per fer un aprenentatge coherent?
|
|
X
|
|
·
Fomenta l'aprenentatge "en funció
de les capacitats de l'alumne"?
|
X
|
|
|
·
Està metodològica i argumentalment ben
embastit?
|
X
|
|
|
Propostes i suggeriments:
|
||
c)
Anàlisi dels continguts
|
|
SÍ
|
NO
|
|
· El tipus de material i a qui va dirigit
queda clar des del primer moment?
|
X
|
|
|
· Els objectius estan redactats de forma
adequada i queden clars des de l'inici?
|
X
|
|
|
·
Les instruccions d'ús i els mecanismes
d'ajuda són fàcils d'entendre?
|
X
|
|
|
·
La informació és pertinent, rellevant i
actualitzada?
|
X
|
|
|
·
L'organització és adequada?
|
X
|
|
|
·
Hi ha errors ortogràfics?
|
|
X
|
|
·
Hi ha errors semàntics?
|
|
X
|
|
·
El vocabulari que s'utilitza és fàcil
d'entendre?
|
X
|
|
|
·
Les activitats tenen relació directa amb
els objectius i continguts?
|
X
|
|
|
·
Existeixen materials complementaris?
|
|
X
|
|
Propostes i suggeriments:
|
||
Nom de la persona avaluadora: Roser Carreras Monserrat
Data: 10/11/2015
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada