dimarts, 10 de novembre del 2015

Eina d'avaluació d'un material didàctic multimèdia

Durant el que queda de transcurs d'aquesta assignatura, hem de realitzar un material didàctic multimèdia però, abans de la seva realització és important tenir en compte quines finalitats té i per descobrir-ho, crearem el que s'anomena eina d’avaluació de materials didàctics multimèdia. Un formulari cerat per portar a terme una avaluació "universalitzada" de materials hipermèdia, per la qual cosa intenta ser el més general possible i,assolir al màxim les especificitats del mateix i les seves potencialitats.

Aquesta avaluació té com a finalitat millorar i adequar els materials multimèdia en la major mesura possible, i servirà com a base per a la presa de decisions amb la finalitat d'optimitzar i obtenir un producte de qualitat.

IDENTIFICACIÓ I CATALOGACIÓ

Títol del material: "La abeja Buba"
Enllaç: http://www.ramonlaporta.es/jocsonline/La%20abeja%20Buba.swf
Autor: Ana Cano Forrat
Matèria i àmbit: Vàries matèries
Breu introducció al mateix: "La abeja Buba" és un paquet interactiu de jocs didàctics dirigit a alumnes de segons cicle d'educació infantil. Amb la finalitat de crear un recurs digital per a alumnes de tres anys ja que, els recursos existents per a aquesta edat són molt escassos o no són adequats.
Format: Contingut digital
Idioma: Castellà
Destinataris: segon cicle d'Educació Infantil (3 anys)
Orientació didàctica:
Els objectius plantejats es refereixen a vàries àrees de coneixement a causa de la franja d'edat a la qual va dirigit el joc. Tot i això, les àrees es relacionen totes amb el "Medi físic, natural, social i cultural" amb els següents objectius:
  • ·         Iniciar-se en les habilitats numèriques bàsiques, la noció de quantitat i la noció d'ordre.
  • ·         Actuar cada vegada més, de forma autònoma en les seves activitats més habituals, amb la finalitat d'adquirir progressivament seguretat afectiva i emocional per desenvolupar les seves capacitats d'iniciativa i autoconfiança.
  • ·         Identificar algunes de les propietats més significatives dels elements del seu entorn immediat establint relacions qualitatives i quantitatives entre elles.

Llicència: Creative Commons CC ES

 OBJECTIUS
Abans de procedir a l’anàlisi a fons del material (incloent les dimensions que s’han d’incloure en qualsevol eina d’avaluació), convé conèixer els objectius del material, entenent com a tals el seu ús i les competències conceptuals,procedimentals i actitudinals que intenta ajudar a assolir. Per tant, els mateixos estaran dividits en els objectius generals de resposta simple (Sí/No) i en la delimitació dels objectius específics que promourà la utilització d’aquest element d’aprenentatge.

Objectius generals
Objectiu destinat a:
NO
·         Reforçar els conceptes
X

·         Millorar les estratègies d'aprenentatge
X

·         Assolir noves destreses (procediments)
X

·         Motivar l'alumne
X

·         Que l'alumne reforci la comunicació

X
·         Entretenir
X

·         Millorar les habilitats digitals (TIC)
X

Propostes i suggeriments:


ANÀLISI DEL MATERIAL
Per a fer una correcta anàlisi del material, ens veiem obligats a incloure totes les dimensions necessàries per a que sigui així (tècnica - estètica, pedagògica - funcional i d’anàlisi de continguts).Es valoraran els diferents aspectes marcant amb una X SÍ o NO.

Aspectes tècnics i de disseny
a) Aparença

NO
·         La interfície és visualment agradable?
X

·         El material presenta algun tret innovador?

X
·         Hi ha bona relació entre text/multimèdia
X

·         Els elements visuals presenten qualitat?
X

·       Existeix un bon contrast entre els diferents elements multimèdia del material?
X

·         La llegibilitat del text que incorpora el material és adequada?
X

Propostes i suggeriments:  El material no és innovador per és suficientment atractiu per cridar l'atenció dels infants.

b) Elements multimèdia (so, imatge i vídeo)

NO
·         Els elements són motivadors?
X

·         S'han incorporat vídeos?

X
·         S'ha incorporat àudio?
X

·         És pertinent la incorporació de l'àudio?
X

·         Les imatges utilitzades són les adequades?
X

·         Existeix qualitat tècnica en els elements multimèdia utilitzats?
X

Propostes i suggeriments:


c) Interactivitat

NO
·      El material permet una mobilitat entre els diferents apartats de manera fàcil?
X

·         Existeixen botons i menús que faciliten la navegació?
X

·         Existeixen opcions per a continuar o finalitzar?
X

·     Els enllaços es distingeixen de la resta en base al color o a alguna altra característica?
X

·         Els enllaços estan actius?
X

Propostes i suggeriments:


 Aspectes pedagògics i funcionals
a) Aspectes funcionals

NO
·         El material fomenta la participació?
X

·         Afavoreix el control de l'aprenentatge?
X

·         Es tracta d'un recurs adaptatiu?
X

·         Es tracta d'un recurs flexible?
X

·         Es tracta d'un recurs de fàcil ús?
X

·         Existeix possibilitat de feedback i retroalimentacions?
X

·         Permet ser actualitzat de manera ràpida i fàcil?
X

·         Proposa exercicis d'aprenentatge?
X

·         Proposa exercicis d'avaluació?
X

·         Incorpora material complementari?

X
·         Delimita clarament els rols de treball?
X

Propostes i suggeriments: Les mateixes activitats poden ser utilitzades com activitats d'aprenentatge o com activitats d'avaluació.

b) Aspectes pedagògics i/o socials

NO
·         Incita a l'autoaprenentatge?
X

·         Estimula processos creatius??

X
·         Utilitza una terminologia adequada?
X

·         Planteja tant tasques obertes com guiades?

X
·         És original i planteja dubtes a resoldre?
X

·         Ajuda a l'aprenentatge per error?
X

·  Existeix ajuda constant en el material per fer un aprenentatge coherent?

X
·         Fomenta l'aprenentatge "en funció de les capacitats de l'alumne"?
X

·         Està metodològica i argumentalment ben embastit?
X

Propostes i suggeriments:


c) Anàlisi dels continguts

NO
·   El tipus de material i a qui va dirigit queda clar des del primer moment?
X

·        Els objectius estan redactats de forma adequada i queden clars des de l'inici?
X

·         Les instruccions d'ús i els mecanismes d'ajuda són fàcils d'entendre?
X

·         La informació és pertinent, rellevant i actualitzada?
X

·         L'organització és adequada?
X

·         Hi ha errors ortogràfics?

X
·         Hi ha errors semàntics?

X
·         El vocabulari que s'utilitza és fàcil d'entendre?
X

·         Les activitats tenen relació directa amb els objectius i continguts?
X

·         Existeixen materials complementaris?

X
Propostes i suggeriments:


Nom de la persona avaluadora: Roser Carreras Monserrat
Data: 10/11/2015


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada